وظایف مهم دانشمندان، حفاظت از سنگر معارف اسلام و مبارزه با راهزنان عقاید دینی است

وظایف مهم دانشمندان، حفاظت از سنگر معارف اسلام و مبارزه با راهزنان عقاید دینی است

به گزارش خبرگزاری فرهنگی، تحلیلی عصرانتظار، صبح جمعه ۹ ربیع‌الثانی ۱۴۴۱ هجری قمری برابر با ۱۵ قوس ۱۳۹۸ خورشیدی حجت‌الاسلام سید جعفرعادلی حسینی در مراسم پرفیض دعای ندبه‌ی اعضای مجمع فرهنگی بقیةالله(عج) به مناسبت میلاد حضرت امام حسن عسکری در غرب کابل طی سخنرانی افزود: سیره‌ی عملی امام عسکری(علیه‌السلام) در صحنه‏های علمی، سیاسی و اجتماعی، نکات برجسته‏ای برای پیروانش دارد و یکی از مهم‏ترین فرازهای سیره اجتماعی آن حضرت، توجه به دو اصل تولی و تبری می‏باشد که باید بدان توجه داشت.

این هم متن کامل سخنرانی حجت‌الاسلام سید جعفرعادلی حسینی رئیس مجمع فرهنگی بقیةالله(عج) در کابل.

بسم‌الله‌الرحمن الرحیم.

قال‌الله تعالی فی‌کتابه: ان الذین یکتمون ما انزلنا من البینات والهدی من بعد ما بیناه للناس فی الکتاب اولئک یلعنهم الله و یلعنهم اللاعنون. قبل از هر سخنی میلاد حضرت امام حسن عسکری(علیه‌السلام) را بر همه‌ی شیفتگان امامت وولایت مبارک‌باد و شاد‌باش می‌گویم؛ به همین مناسبت سخن را از این جا آغاز می‌کنم:

حضرت امام حسن عسگری(علیه‌السلام) ۸ ربيع الثاني سال ۲۳۲ هجري قمري در مدينه منوره متولد و پس از۶ سال امامت در ۲۸ سالگی بتاريخ ۸ ربيع الاول۲۶۰ هجري قمري به شهادت رسید و در سامراء دفن شد، از آن حضرت یک فرزند به نام «محمد» متولد شد و این نامی است که پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) برای حضرت مهدی(عج) انتخاب نمودند و امام غائب کسیت که جهان در انتظار عدالت و عدالت انتظار آن حضرت را می‌كشد، به امید روزی که چشم همه‌ی ما به جمالش روشن و منور گردد.

امام حسن عسکری از ۲۲ سالگی به مدت ۶ سال در زندان «معتمد» خلیفه عباسی به سر می‌برد و به طور کلي دوران عمر ۲۸ساله امام حسن عسکري(علیه‌السلام) به سه دوره تقسيم می‌شود:

دوره اول ۱۳سال زندگي آن حضرت در مدينه گذشت .

دوره دوم ۱۰سال در سامرا قبل از امامت .

دوره سوم نزديک ۶ سال امامت آن حضرت در این دوره با قدرت ظاهري بني عباس رو در روي بود وامام حسن عسکري(علیه‌السلام) از شش سال دوران اقامتش، سه سال را در زندان گذرانيد.

آری! پیشوایان معصوم مظهر زیبای ارزش‌های متعالی انسان و تجلی آیات قرآنی در حیات اجتماعی و سیاسی خویشند.

صفات متضاد در اقیانوس وجودشان به هم پیوند خورده و منظره دل‏انگیزی از انسان کامل را فرا روی عاشقان فضیلت‌ها و پاکی‌ها قرار داده وشبانگاهان میعاد نیایش‌ها و خلوت خالصانه آن‌ها با معبود هستی و روزها میدان جهاد و امید بخشیدن به آینده و نهراسیدن از شب‌های دیجور ظلم و ستم؛ دریای فضیلت آنان مجموعه‏ای از بیم و امید، ولایت و برائت، شوق و اندوه، خروش و بردباری، عبادت و جهاد و زهد و مسوولیت پذیری در مسائل مهم اجتماعی است. همه این‌ها در سایه لطف الهی تحقق می‏یابد که همواره جامعه را از وجود آنان بهره‏مند ساخته است.

امام حسن عسکری(علیه‌السلام) با وجود همه این فشارها و کنترل‌ها و مراقبت‌هاى بى وقفه حکومت عباسى، یک سلسله فعالیت هاى سیاسى و اجتماعى و علمى در جهت حفظ اسلام و مبارزه با افکار ضد اسلامى انجام مى‏داد که در این فرصت کم به دو مورد آن اشاره می‌کنم:

۱) کوشش‌هاى علمى در دفاع از آیین اسلام و ردّ اشکال و شبهات مخالفان، و نیز تبیین اندیشه صحیح اسلامى بواسطه امام حسن عسکری(علیه‌السلام) صورت گرفت و آن حضرت عالمان و دانشمندان راستین را در راه حفظ اسلام تشویق و تأکید ‌نمود.

از این‌رو یکی از مسؤولیت‏ها و وظایف مهم بزرگان و دانشمندان متعهد، حفاظت از سنگر عقاید و معارف اسلام و مبارزه و ستیز با راهزنان فکر و اندیشه اسلامی و دینی است، چرا که سکوت و تساهل در برابر آن‌ها، علاوه بر این که موجب تزلزل اندیشه‌ی مردم در اصول و ارکان دین و تحریف حقایق می‌گردد، نوعی کتمان حقیقت نیز در پی دارد و انسان را مشمول این آیه می‏سازد که: «ان الذین یکتمون ما انزلنا من البینات والهدی من بعد ما بیناه للناس فی الکتاب اولئک یلعنهم الله و یلعنهم اللاعنون(سوره بقره، آیه‏۱۵۹)؛ با کمال تأسف امروز در جامعه خود شاهد یک عده علما نماهای معامله گر و‌ ریاست طلب هستیم؛ این عده چقدر بودجه‌های باد آورده کلان و بیت‌المان و حق‌الناس را در راه رسیدن به ریاست شان خرج شده و می‌شود و از دین و ارزش‌ها به عنوان وسیله و ابزار برای برآورده شدن منافع شان استفاده می‌کنند؛ شنیدم که صبح چهار شنبه شنیدم که شخصی به عنوان مدعی جهاد رئیس کمیسیون علمای شیعه سینه چاک تیم دولت ساز، میزبان مدعی دعوت‌گر الی‌الله که از نظر او تیم دولت ساز حامیان صهیونیزم و یهود هستند بر سر برآورده شدن منافع شخصی شان تصمیم می‌گیرند افراد تحریک شوند تا در مجلس علمی با فحش و ناسزا گفتن که از بردن آن موارد بیان من عاجز است و با اتهام و دروغ‌هایی که عدم ثبوت آن را باید غرائم سنگین بپردازند؛ صرفاً بخاطر منافع رسیدن به ریاست و معاونت یک مجموعه از آزادی های خلاف قانون و نامشروع نیز پشتیبانی کردند…

شرح این هجران و این خون جگر / این زمان بگذار تا وقت دگر

۲) برخورد جدی امام حسن عسکری(علیه‌السلام) با دروغ پردازان که یکی از آفت‌های آن زمان گسترش دروغ پردازان جاهلان بود که از جمله عوامل و اسبابی بود که عقاید اسلامی را در دل‌ها سُست می‌کرد و چنانچه امروز نیز عالم نماهایی هستند که نه عفت کلام دارند و نه تعهد دینی، آن‌ها اخلاق و تربیت خانوادگی شان با فحاشی و دشنام دادن عجین شده، تنها راهی را که من از همین‌جا به حق گویان پیشنهاد می‌کنم باید با اعتراضات مدنی و بیداری افکار مردم بین عالم حقیقی و عالم نما و راهزن، بین مجاهد واقعی و محارب که باعث قتل‌های زنجیره‌ی شدند و در فجایع دوران جهاد و دهه‌ی هفتاد باعث سیاه روزی مردم شدند تفکیک قایل شد و در رسانه‌های چهره به چهره یعنی منابر و جلسات به مناسبت‌های مختلف دینی واجتماعی اظهار تنفر و انزجار نمود و معرفی گردد، هرچند آن‌ها همین حالا نیز دست به خشونت می‌زنند، ممکن به افرادی ضرر برسانند و باید آن‌ها معرفی و مردم دیگر دنبال این عده اشخاص نباشند و آن‌ها دغدغه‌ی دینی ندارند، بلکه دنبال معاملات پنهانی و سازش سیاسی هستند و در تقویت و توجیه سیاسى تیم‌های انتخاباتی هستند ولو در جایگاه ریاست شورای علمای شیعه و کمیسیون تبلیغات آن باشند، باید علمای واقعی ولو اندک هستند یک تصمیم انقلابی بگیرند که از نام و عنوان آن‌ها استفاده ابزاری نشود و من در یک جلسه‌ی دیگر پیشنهاد کردم که جامعه‌ی روحانیت به یک شورای علمای امامیه‌ی اثنی عشری دارند و این لکه ننگ را از دامن علمای دین پاک نمایند و از این رو سیره‌ی عملی امام عسکری(علیه‌السلام) در صحنه‏های علمی، سیاسی و اجتماعی، نکات برجسته‏ای برای پیروانش دارد و یکی از مهم‏ترین فرازهای سیره اجتماعی آن حضرت، توجه به دو اصل تولی و تبری می‏باشد که باید بدان توجه داشت.

موضوع دیگری که در عصر امام حسن عسكري(عليه‌السلام) با توجه به فشار دستگاه خلافت عباسي به آن توجه شده بود، نهاد وكالت با قدرت بيشتري به پيگيري امور شرعي و پرداخت وجوه شرعي اهتمام ورزند و چنانچه بعد از ظهور اسلام، خمس به عنوان يك تكليف شرعي بر مسلمانان واجب شد. رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در عصر خويش مسلمانان را به پرداخت آن سفارش كرده و خود نيز خمس دريافت كرد.

يكي از تكاليف شرعي كه خداوند در قرآن‌ كريم بر مسلمانان واجب كرده، خمس است. برپايه ديدگاه اهل‌سنت، مصداق خمس در آيه ۴۱ سوره انفال تنها غنايم جنگي است، اما براساس ديدگاه ائمه اطهار(علیهم‌السلام)، مصداق خمس تنها غنايم جنگي نبوده، بلكه تمامي منافع و عوايد ساليانه را شامل مي‌شود. با توجه به اهميت و جايگاه خمس، رسول خدا(صلی‌ الله‌علیه‌وآله) و امامان معصوم(علیهم‌السلام) علاوه بر تبيين مصاديق خمس، براي اجراي آن نيز اهتمام ورزيده‌اند. طبق اين ديدگاه، آن دسته از روايات معصومان(علیهم‌السلام) كه بر حليت تصرف در مال متعلَّق خمس دلالت مي‌كند ناظر به شرايط و مقطع خاص و به علت شرايط سياسي- اقتصادي و اجتماعي بوده و بنابراين در عصر غيبت هم وجوب پرداخت خمس همچنان باقي است و باید به آن اهمیت دهیم و من در همین جلسه به نسل جوان توصیه می‌کنم، همان‌گونه که بزرگان مان تاریخ معینی را در طول سال برای یک‌بار محسابات مالی داشتند همان روش را برای مان الگو قرار دهیم، علاوه بر این‌که حساب سال داشته باشیم به موضوع تقلید از مجتهد اعلم یعنی پیروی نمودن در برنامه‌های عملی اسلام نیز توجه جدی داشته باشیم.

گفتنی است در پایان این محفل حجت‌الاسلام سید رضا جوادی از اعضای مجمع فرهنگی بقیةالله(عج) نیز با خواندن اشعار از مناقب امام حسن عسکری(علیه‌السلام) برمعنویت محفل افزود.

خبرنگار/ خبرگزاری فرهنگی، تحلیلی عصر انتظار /  کابل

نظر دهید !!!

نظر شما برای “وظایف مهم دانشمندان، حفاظت از سنگر معارف اسلام و مبارزه با راهزنان عقاید دینی است”

دیدگاه ها بسته شده اند.

قالب خبری

قالب رایگان وردپرس