از ولادت شاه اولیاء در کابل تجلیل شد

از ولادت شاه اولیاء در کابل تجلیل شد

از هفته میلاد شاه اولیاء امیرالمومنین حضرت علی بن ابی طالب(ع) در نقاط مختلف افغانستان با شکوه خاصی برگزار می‌گردد.
به گزارش خبرگزاری فرهنگی، تحلیلی عصر انتظار، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد حسین جعفری قندوزی رئیس شورای عالی علمای امامیه افغانستان، صبح جمعه ۲۲ دلو ۱۴۰۰ خورشیدی در حسینیه جوادیه دهبوری کابل سخنرانی نمودند و در مورد حدیث «علی مع الحق» از منابع معتبر شیعه و سنی را تفصیلاً شرح داده و با این پرسش که علماى اهل سنت حدیث «علىٌّ مع الحق» را به چه تعبیرهایى نقل کرده اند گفت: حدیث «علىٌّ مع الحق» را تعداد زیادی از علماى اهل سنت در کتاب هاى خود نقل کرده اند که برخى از آن‌ها عبارتند از:

  • خطیب بغدادى به سندش از ابى ثابت مولى ابى ذکر نقل مى¬کند که فرمود: من بر امّ سلمه وارد شدم، دیدم مشغول گریه است و على(ع) را یاد مى¬کند و مى گوید: از رسول خدا(ص) شنیدم که مى فرمود: «علىّ مع الحق و الحق مع علىّ لن یفترقا حتى یردا علىّ الحوض»؛ (على با حقّ و حقّ با على است و این دو از هم جدا نمى شوند تا روز قیامت در کنار حوض بر من وارد شوند).
  • هیثمى همین مضمون را به سندش از سعد بن ابى وقاص از امّ سلمه نقل کرده است.
  • ابن قتیبه از محمّد بن ابوبکر نقل مى¬کند که بر خواهرم عایشه وارد شدم و به او گفتم: آیا از رسول خدا(ص) نشنیدى که مى¬فرمود: «على مع الحق و الحقّ مع على»، پس چرا بر ضدّ او خروج کرده و با او قتال نمودى؟
  • زمخشرى نقل کرده که ابوثابت اذن گرفت و بر امّ سلمه وارد شد. ام سلمه به او فرمود: مرحبا به تو اى ابوثابت! زمانى که قلب ها به اطراف مختلف پرواز مى کرد قلب تو به سوى چه کسى متمایل شد؟
    ابوثابت گفت: به دنبال على(ع) رفت. ام سلمه فرمود: موفّق شدى. قسم به کسى که جانم به دست او است، به تحقیق از رسول خدا(ص) شنیدم که مى فرمود: «على مع الحق و القرآن و القرآن مع على و لن یفترقا حتّى یردا علىّ الحوض».
  • طبرانى و دیگران به سند صحیح از رسول خدا(ص) نقل کرده¬اند که در روز غدیرخم فرمود: «اللّهم وال من والاه وعاد من عاداه… و ادر الحق معه حیث دار».
  • حاکم نیشابورى و ترمذى و دیگران به سند صحیح از پیامبر(ص) نقل کرده اند که فرمود: «رحم الله علیاً، اللّهم ادر الحقّ معه حیث دار»؛ (خدا رحمت کند على را، بار خدایا حق را بر محور على قرار بده هر کجا که او دور مى زند).
  • فخر رازى در تفسیرش مى گوید: «و امّا این که على بن ابى طالب همیشه جهر به «بسم الله الرحمن الرحیم» داشته، این مطلب به تواتر ثابت شده است، و هر کس در دینش به على بن ابى طالب اقتدا کند به طور حتم هدایت یافته است. و دلیل این مطلب قول پیامبر(ص) است که فرمود: «اللّهمّ ادر الحق معه حیث دار».
  • حافظ گنجى و خطیب خوارزمى از مسند زید نقل کرده اند که پیامبر(ص) در شأن امام على(ع) فرمود: «همانا حق با تو است و حق بر زبان و در قلب تو بین دو چشم تو است. و ایمان با گوشت و خون تو مخلوط شده؛ همان گونه که با گوشت و خون من مخلوط شده است».
  • ابویعلى و دیگران با سند از ابوسعید خدرى نقل کرده اند که رسول خدا(ص) به على(ع) اشاره کرده، فرمود: «حقّ با این است، حق با این است».
  • هیثمى به سندش از ام سلمه نقل کرده که فرمود: «على بر حق است، هر کس او را متابعت کند حق را پیروى کرده و هر کس او را رها کند حق را رها کرده است. این عهدى است که قبل از امروز بسته شده است».
    ………………………………………
    منابع محتوای سخنرانی دکتر جعفری:
    تاریخ بغداد، ج ۱۴، ص ۳۲۱٫ مجمع الزوائد، ج ۷، ص ۲۳۶٫ الامامة و السیاسة، ج ۱، ص ۷۳٫ ربیع الابرار، ج ۱، ص ۸۲۸٫ المعجم الأوسط، ج ۵، ص ۴۵۵، ح ۴۸۷۷٫ مستدرک حاکم، ج ۳، ص ۱۳۵، ح ۴۶۲۹؛ جامع ترمذى، ج ۵، ص ۵۹۲، ح ۳۷۲۴٫ التفسیر الکیبر، ج ۱، ص ۲۰۵٫ کفایة الطالب، ص ۲۶۵، باب ۶۲؛ مناقب خوارزمى. مسند ابى یعلى، ج ۲، ص ۳۱۸، ح ۱۰۵۲؛ مجمع الزوائد، ج ۷، ص ۳۵ و نیز ج ۹، ص ۱۳۴٫
    گفتنی در این محفل علاوه بر برنامه‌های متنوع دیگر از اهل منبر و تبلیغ، مناقب خوانان، خامان و فراشان حسینیه جوادیه با اهداء جوایز تقدیر به عمل آمد و در پایان از شرکت کنندگان در این محفل پذیرایی نیز صورت گرفت.
    گزارش از خبرگزاری فرهنگی، تحلیلی عصر انتظار / سید نور آقا احسانی

نظر دهید !!!

نظر شما برای “از ولادت شاه اولیاء در کابل تجلیل شد”

دیدگاه ها بسته شده اند.

قالب خبری

قالب رایگان وردپرس