انتقال مفاهیم غدیر به آیندگان

انتقال مفاهیم غدیر به آیندگان

به گزارش خبرگزاری فرهنگی، تحلیلی عصر انتظار، چهارمین گفتمان «غدیر؛ پیمان برادری و تعهد دینی» به مناسبت عید غدیر، صبح جمعه ۸  اسد ۱۴۰۰ خورشیدی از سوی مجمع فرهنگی بقیه الله(عج) در منزل سید رضا احسانی واقع غرب کابل  با برنامه­های چون: دعای ندبه، مناقب خوانی و سخنرانی با حضور اعضای مجمع فرهنگی بقیۀالله(عج) و جمعی از علما، اساتید حوزه و دانشگاه، جوانان و نو نهالان برگزار شد.

در چهارمین گفتمان غدیر؛ پیمان برادری و تعهد دینی که سخنرانان پیرامون مسله غدیر و امامت به ایراد سخن پرداختند، اینک سخنرانی حجت­الاسلام والمسلمین سید جعفرعادلی حسینی رئیس مجمع فرهنگی بقیۀالله(عج) تقدیم حضور خوانندگان محترم می­شود.

……………………………………………………………..

بسم الله الرحمن الرحیم

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلیِّ بنِ أَبِی طالِب وَ الْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ…

۱۸ ذی­الحجه، سال ۱۰ هجری قمری، سالروز ماجرای غدیر خم و تصریح پیامبر گرامی اسلام(ص) نسبت به جانشینی امام علی(ع) برهمه­ی شیفتگان امامت و ولایت مبارک­باد!

پیامبر مکرم اسلام(ص) در سال پایانی عمرش در حجة الوداع موظف به تبلیغ امری شد که در صورت فقدان آن امر، رسالت ایشان ناقص می­ماند و پیامبر(ص) در آن روز مهم فرمود: « حدیث : مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ؛ هر که من مولا و فرمانروای اویم علی مولای او است، خدایا دوست بدار آن کس که او را دوست دارد، و دشمن دار آن کس که او را دشمن دارد.»(۱)

دو قرائت از واقعه غدیر: اهل اسلام در معنای حدیث غدیر«من كنت مولاه فهذا علی مولاه» اختلاف كردند.

بسیاری از اهل سنت می‏گویند پیامبر اكرم(ص) در روز غدیرخم امام علی(ع) را به عنوان دوست خویش معرفی كردند.

یعنی دراجتماع عظیم یاران خود اعلان نمودند که هرکس من را دوست دارد، علی بن ابی طالب رانیز دوست بدارد.

اما به اعتقاد شیعه با توجه به مجموع گفتار رسول خدا(ص) در غدیر، معنای مولا در جمله «من كنت مولاه فهذا علی مولاه»  دارنده قدرت ولایت در دین و امور مسلمانان است، معنا ندارد  كه پیامبر اسلام(ص) در آن هوای گرم و سوزان طاقت‏فرسا در میان آن همه مسلمان و در آن هوای گرم و نامناسب امام علی(ع) را به عنوان دوست خویش معرفی كرده باشند چون همگان ازمحبت پیامبر اکرم(ص) نسبت به امام علی(ع) مطلع بودند، یاران پیامبراسلام(ص) می¬دانستند که امام علی(ع) تربیت یافته، پسر عمو، داماد و از اصحاب خاص و از طفولیت با آن حضرت بودند و از سوی دیگر دعایی را كه پیامبر اسلام(ص) در غدیرخم در حق امام علی(ع) داشتند: «اللهم و ال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله» این دعا مناسب و شایسته شخصیتی است كه زعامت و رهبری ملت اسلام را بر عهده داشته باشد و قرینه است که پیامبر اسلام(ص) در آن روز امام علی(ع) را به عنوان زعیم مسلمانان تعیین كردند.

۱٫ نترسیدن از سرزنش دیگران

بعد از آن خداوند، پیامبر خود را به نترسیدن از خطراتِ اعلام جانشینی علی(ع) دعوت می­کند. «یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النّاسِ…؛ اى پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، کاملاً (به مردم) برسان; و اگر نکنى، رسالت او را انجام نداده اى; خداوند تو را از (خطرات احتمالىِ) مردم، نگاه مى دارد…»(۲) این نکته (عدم ترس از مخالفت دیگران) یکی از درس های غدیر و دیگر انتقال مفاهیم غدیر برای آیندگان است.

۲٫ انتقال مفاهیم غدیر به آیندگان

پیامبراسلام(ص) در فراز دیگری از خطبه خویش تنها راه رستگاری را، انتقال مفاهم غدیر به آیندگان بیان می­فرماید: «مَعاشِرَ النّاسِ، إنّی أَدَعُها إمامَةً وَ وِراثَةً فی عَقِبی إلی یوْمِ الْقِیامَةِ، وَ قَدْ بَلَّغْتُ ما أُمِرْتُ بِتَبْلیغِهِ حُجَّةً عَلی کُلِّ حاضِرٍ وَ غائِبٍ، وَ عَلی کُلِّ أَحَدٍ مِمَّنْ شَهِدَ أَوْ لَمْ یشْهَدْ، وُلِدَ أَوْ لَمْ یولَدْ، فَلْیبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ وَ الْوالِدُ الْوَلَدَ إلی یوْمِ الْقِیامَةِ»؛ ای مردم، این امامت و استمرارش در ذریه ام امانت است نزد شما تا قیامت؛ من ابلاغ کردم آنچه را مامور به ابلاغش بودم، تا حجت باشد بر تمامی حاضران و غائبان و بر یکایک آن کسان که شاهد این صحنه بوده­اند یا نبوده­اند و بر همه آنان که متولد شده­اند یا هنوز به دنیا نیامده­اند، پس حاضران به غائبان برسانند و پدران به فرزندان انتقال دهند تا روز قیامت.»(۳)

الحمدالله مجمع فرهنگی بقیۀالله(عج) ناسلامی با تمسک به مولای غدیر در سایه رساندن پیام غدیر و تلاش در این زمینه، مجمع فرهنگی بقیۀالله(عج) از سال ۱۳۹۶ خورشیدی تا  1398 خورشیدی سومین گفتمان«غدیر؛ پیمان برادری و تعهد دینی» را با حضور دانشمندان شیعه و سنی برگزار، اما دو سال بخاطر ویروس کرونا و قرنطینه­ها در برگزاری آن کم توفیق، امسال صرفاً یادی صورت گیرد و چهارمین گفتمان را با محدودیت­های لازم از این مناسبت مهم تاریخی از سوی مجمع نامبرده برگزار شده است.

چنانکه در خطبه غدیر می­خوانیم: «فلیبلغ الحاضر الغائب و الوالد الولد إلى یوم القیامة؛ پس حاضران به غائب و پدران به فرزندان تا روز قیامت برسانند.» شکی نیست که هر چه جامعه افغانستان اسلامی ما در این زمینه همت کند و برای رساندن پیام غدیر و برحق بودن مولا علی(ع) با حفظ وحدت و اخوت اسلامی تلاش کنند، خداوند بر عزت و اقتدارش خواهد افزود؛ خداوندا مجمع فرهنگی بقیۀالله(عج) را در انتقال پیام غدیر موفق بدار.

پی نوشت ها:

۱٫ حاکم نیشابوری، المستدرك على الصحيحين، ج ۳ ص ۱۱۸ ح ۴۵۷۷، به نقل از: محمدی ری شهری، حكمت نامه پيامبر اعظم صلى الله عليه و آله و سلم(عربى)، ج ‏۵، ص ۲۰، ح ۳۱۱۶.

۲٫ سوره مائده، آیه ۶۷ ، تفسیر نمونه، جلد پنجم.

۳٫ احتجاج، ج۱، ص ۶۲٫ تفسیر الصافی، فیض کاشانی، ج‏۲ ، ص۶۲٫

تهییه گزارش از: خبرگزاری فرهنگی، تحلیلی عصر انتظار

نظر دهید !!!

نظر شما برای “انتقال مفاهیم غدیر به آیندگان”

دیدگاه ها بسته شده اند.

قالب خبری

قالب رایگان وردپرس